Debrecen Hotels

Történelmi rekordot ért el a kortárs művészeti árverések bevétele

  2021 okt 04 / #debrecen
Google ads
Google ads

Rekordmagasságba szárnyalt és elérte a 2,7 milliárd dollárt (829 milliárd forintot) a kortárs művészeti árverések bevétele a 2020-2021-es pénzügyi évben. A kiemelkedő bevételben komoly része volt a digitális hitelesítésnek – írta hétfőn az Artprice vállalat éves jelentésében.

2020. június 30. és 2021. június 30. között 102 ezer kortárs művészeti alkotást adtak el az árveréseken. Az alkotások az 1945 után született művészek munkái: festmények, szobrok, installációk, rajzok, fotók, nyomatok, videók és digitális művek.

A művészeti piac forgalmának 23 százalékát tette ki a kortárs alkotások eladása, míg húsz évvel ezelőtt ez az arány csak 3 százalék volt.

A 2020-2021-es évadban 59 országban 770 aukciósház árveréseit összegezte a jelentés. A műkincsforgalomban a Christie’s 32 százalékos, a Sotheby’s 26 százalékos, a Phillips 10 százalékos bevételt ért el.

A kortárs művészeti piac forgalmában az úgynevezett NFT, azaz a nem helyettesíthető token hozott jelentős fellendülést, amivel a digitális műalkotásokat hitelesíteni és védeni lehet az illegális sokszorosítástól, lopástól.

Az NTF-alkotások az online forgalom egyharmadát tették ki 2021-ben, a globális eladásoknak pedig a 2 százalékát – írták a jelentésben.

Az aukciósházak igyekeznek integrálni a piac számára korábban ismeretlen műveket, mint például a digitális művész Beeple (Mike Winkelmann) alkotásait, akinek munkásságáról az első, 69,3 millió dolláros (21 milliárd forintos) árverési üzlete előtt csak kevesen tudtak. A műkincspiacnak ez a része elsősorban a harmincas vagy negyvenes éveikben járó, technikailag képzett, új gyűjtőket vonzza.

Az utcaművészet is nagymértékben támaszkodik az NFT-re, a graffitiművész Banksy egyike a világ öt legsikeresebb művészének az aukciókon. 2021 első félévében 123 millió dollárért (38 milliárd forintért) keltek el alkotásai. A kortárs művészetben a festészet továbbra is a vezető kategória az aukciós bevétel (73 százalék) és az eladott tételek (42 százalék) tekintetében.

A világméretű eladások 40 százalékával Kína a kortárs művészeti forgalom központjává vált, megelőzve az Egyesült Államokat (32 százalék) és az Egyesült Királyságot (16 százalék). Hongkong Londont is lehagyva közvetlenül New York után következik a kortárs művészeti piac legfontosabb városainak élén. Párizs ebben a sorrendben az ötödik helyen áll.

 

MTI