Debrecen Hotels

Közel 1300 betöltetlen tanári álláshely van az országban

  2018 nov 03 / #debrecen
Google ads
Google ads

Népszava közérdekű adatigényléssel járt utána, hány betöltetlen álláshely is van a Klebelsberg Központ (KK) alá tartozó iskolákban. 

A lap szerint országosan, a KK alá tartozó intézményekben közel 1300 betöltetlen pedagógusi álláshely van.

A Népszava először közvetlenül a KK-hoz fordult, ám ők elutasították a közérdekű adatigánylást, mondván ők közvetlenül egy iskolát sem tartanak fent, csak a tankerületeken keresztül – így a lap a 60 tankerülethez adta be a közérdekű adatigénylést.

Ezekből derült ki, hogy október első felében pontosan 1286,85 betöltetlen pedagógusi álláshely volt az ország tankerületeiben.

“Noha a hírek szerint a pedagógushiány inkább a vidéki településekre jellemző, az adatigénylésekre megküldött dokumentumok szerint Budapest több tankerületében is kiemelkedő a betöltetlen álláshelyek száma. A Belső-Pesti Tankerületben 97,7; a Külső-Pesti Tankerületben 67,8; az Észak-Pesti tankerületben 35,6; az Észak-Budapesti Tankerületben 29; a Dél-Pesti Tankerületben 20,36 üres tanári álláshely van. Az első helyen azonban a Békéscsabai Tankerület áll, 126,75 betöltetlen pedagógus álláshellyel. Ezzel szemben például a Berettyóújfalui Tankerületben csak 0,16-ot tesz ki az üres álláshelyek száma”

– olvasható a cikkben.

Ám még ez a szám sem pontos a lap szerint, ugyanis ha valahol túlórákkal, helyettesítéssel megoldható a hiányzó tanárok kérdése, ott nem látják szükségét egy újabb álláshely megnyitását. Vagyis ezekben a tankerületekben “a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő maximumához, azaz heti 26 órához közelíthet egy tanár átlagos heti óraszáma, holott a vonatkozó rendelet alapján olyan létszámról kellene gondoskodni a fenntartónak és a munkáltatónak, amellyel az alsó határhoz, azaz heti 22 órához közeli értékre kellene kijönnie az átlagos heti óraszámnak.”

Egyes tankerületek mindezeket fel is tüntették (hogy vannak betöltetlen álláshelyek, de többletmunkával ezt el tudják látni), míg mások azt is csatolták, hogy a betöltetlen álláshelyekből mennyi a passzív (GYES, GYED, fizetés nélküli szabadság, táppénz, felmentési idő), ahová biztos nem vesznek fel határozott időre, vagy óraadóként pedagógust.

PDSZ: ez csak a jéghegy csúcsa

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint ez csak a jéghegy csúcsa, a rendszer pedig jelenleg olyan, hogy egyes tanárok sokkal többet dolgoznak, mint a többiek, de a bérük ugyanannyi.

A szakszevezet vezetője, Szűcs tamás úgy látja, többféle trükközéssel a rendszerben ma 30-35 százalékkal kevesebb tanár van, mint amennyire szükség lenne. Ez egyedül az államnak jó, mert kevesebb pénzt kell költeni a pedagógusokra – vélekedett.

A tanárok körében is egyre nagyobb az elégedetlenség, volt olyan iskola, ahol 12 tanár, de még a portás is felmondott, miután olyan igazgató került az intézmény élére, akit a tanári és dolgozói munkaközösség egyáltalán nem támogatott.

Nemcsak a tanárok, hanem a gyógypedagógusok és iskolapszichológusok is hiányoznak azonban a rendszerből.

Van, ahol angolt tart magyar szakos

A Népszava szerint egy somogyi kistelepülési iskolában az is előfordult már, hogy az angol órákat magyar szakos tanár tartja, mert bár végzettsége nincs, nyelvvizsgája viszont van. Általában a kisebb települések iskoláiban többfajta szakos tanárt (főképp reál és informatika szakosokat) keresnek már jó ideje, és bár helyettesítéssel még valahogy megoldható a dolog, az intézményvezetők attól tartanak, lassan büntetést fognak kapni, mert szabálytalankodnak.

De például Pécsen olyan eset is előfordult már, hogy “gyakornokként foglalkoztatnak egy diplomát még nem szerzett, csak abszolutóriummal rendelkező pályakezdőt.”