Gördülékenyebb lesz a forgalom a fontos debreceni csomópontban – ígéri az önkormányzat

2020.09.02

A Leiningen utca és a Mikepércsi út szűk keresztmetszetű csomópontjában kapacitásbővítő fejlesztés megvalósításával az eddiginél gyorsabb, közlekedési fennakadásoktól mentes lesz a forgalom.

A beruházásról a helyszínen tartott sajtótájékoztatót Papp László, Debrecen polgármestere, Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese és Pósán László országgyűlési képviselő 2020. szeptember 2-án. Az eseményen jelen voltak Komolay Szabolcs és Vadon Balázs önkormányzati képviselők is, akik körzetei közlekedési helyzetét jelentős mértékben fogja javítani ez a beruházás.

A fejlesztés célja a Leiningen utca és Mikepércsi út találkozásánál lévő szűk keresztmetszetű csomópont felszámolása és kapacitásbővítő fejlesztése. Jelenleg ugyanis a járművek a Leiningen utcáról a Mikepércsi útra egy forgalmi sávból tudnak haladni balra, egyenesen és jobbra. A fejlesztés eredményeként jobbra kanyarodó sáv épül 100 méter hosszban, ahol a járművek önálló sávból fognak tudni jobbra kis ívben a városközpont irányába kanyarodni.

A csomópontban az ivóvíz- és a hírközlési vezeték-kiváltással kezdődött el a munka.  A kivitelező D-Profil Kft. már elkészítette és engedélyeztette az építés alatti forgalomkorlátozási és ütemterveket. A konkrét útépítés várhatóan októberben kezdődik.

Papp László polgármester a sajtótájékoztatón elmondta: az önkormányzat várospolitikájának alapvető eleme, hogy a lakosság által megfogalmazott észrevételeket, javaslatokat beépíti városfejlesztési programjaiba. A Debrecen 2030 program is nagyon sok esetben arra reflektál, hogy egy-egy városrészben milyen szükségletek, milyen igények vannak, mivel tudnánk jobbá, élhetőbbé tenni egy-egy városrész életét. Az a beavatkozás, melyre most sor kerül, kicsinek tűnik, de egy nagy léptékű fejlesztési láncolat első eleméről van szó, egy jobbra kanyarodó sáv megépítéséről a Leiningen utca és a Mikepércsi út találkozásánál. 2019-ben a kormány elfogadott egy határozatot, amely a „Debreceni szűk keresztmetszetű közlekedési elemek, csomópontok átépítése” címet viseli.

Ennek a programnak a keretében a NIF Zrt.-vel, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együtt hirdetett meg a város egy jelentős fejlesztési programot, melynek megvalósítása a mostanihoz hasonló kisebb elemekkel kezdődik. A 2016-ban meghirdetett Új Főnix Tervben keretében indult útjára a városban a csomópontok átépítésének programja a kritikus forgalmi helyzetek megoldása érdekében. Számos csomópontot építettünk már át az elmúlt években, s ez a munka most folytatódik állami fenntartású utakat érintve. A déli városrész a debreceni közlekedési fejlesztések egyik súlypontja. Itt említhető például a déli iparterület megközelítését segítő körforgalom építése. A Debrecen 2030 program tartalmazza a 47-es főút kétszer-kétsávúsítását a déli iparterület déli oldalán található körforgalomig. Papp László hangsúlyozta, hogy az önkormányzat a város minden részére figyel, s ahol közlekedési problémák vannak, igyekszik megoldást találni. A Leiningen utca forgalmi helyzete is azt indokolta, hogy ez a jobbra kanyarodó sáv megépüljön. A NIF Zrt.-vel, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködésben a következő lépés a Vágóhíd utca és a Hajnal utca kereszteződésének átépítése lesz: ott szintén egy jobbra kanyarodó sáv épül a hídról leérkezve a városközpont irányába. Ennek a programnak további része például a Bem tér – Hadházi út – Nyíl utca kereszteződésének átépítése, melynek kivitelezése várhatóan 2021-ben elkezdődhet. A Füredi út – Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca kereszteződésének átépítése sem kisebb jelentőségű az előbbinél, mint ahogyan fontos lesz a Vámospércsi út kapacitásbővítő fejlesztésének I. üteme, a Böszörményi út – Békessy Béla utcai csomópontjának, valamint az Árpád téri csomópontnak az átépítése is.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese ugyancsak azt hangsúlyozta, hogy e fejlesztések esetében nagyon jelenős csomagról van szó. A nemzeti infrastruktúra fejlesztése akkor halad jól, ha a meghatározó, országos jelentőségű elemek és a helyi elemek színvonalában is minőségi változást tud hozni.

Debrecen vonatkozásában a város megközelítését szolgáló fejlesztések egymáshoz szorosan kapcsolódva, a helyi fejlesztési igényeket is maximálisan segítve valósulhatnak meg. Itt a Leiningen utcán száz méternyi út építése nem tűnik soknak, ugyanakkor egy ilyen beavatkozás egy egész közlekedési hálózat minőségének javításához járul hozzá. A Debrecent érintő, közlekedési infrastruktúra-fejlesztési csomag a jelenlegi hiányosságokat számos területen orvosolja, ami mind a gazdaság, mind a lakosság számára hasznos.

Pósán László országgyűlési képviselő kiemelte, hogy a Leiningen utca által érintett városrészben élők számára ez – a tervek szerint november folyamára elkészülő – kanyarodósáv jelentősen meg fogja gyorsítani az ezen a csomóponton való áthaladást. Annál is inkább nagy ennek a jelentősége, mivel a környék népessége az utóbbi időben számottevően gyarapodott, s így megnőtt a gépjárműforgalom is, melyet a jelenlegi csomópont már csak nagyon nehezen tud kiszolgálni. Ezért örömteli, hogy született egy olyan kormányzati program, amely az ilyen csomópontok áteresztő-képességének növelését célozta meg olyan városokban is, mint Debrecen. S erre nagy szükség is van, kapcsolódva az országos közúthálózathoz. Pósán László azt kívánja, hogy sok hasonló, a beruházási költséghez viszonyítva annál számottevően nagyobb társadalmi haszonnal járó fejlesztés valósuljon meg.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg nettó 48 032 630 forint értékben.

Fotó: Miskolczi János

az eredeti hír itt elérhető