Debrecen Hotels

Az informátoraik eltitkolása miatt mondtak fel a Kommerszant újságíróinak

  2019 máj 21 / #debrecen
Google ads
Google ads

Forrásaik eltitkolása miatt mondott fel a Kommerszant című tekintélyes orosz gazdasági-politikai napilap tulajdonosa két újságírónak, holott az információ forrásának feltárása az orosz médiatörvény szerint csak bírósági adatigénylés esetén kötelező.

Ez derült ki Kommerszant azon munkatársainak közleményéből, akik az elbocsátott társaik iránti szolidaritásból hétfőn távoztak a laptól. Az olvasókhoz intézett üzenetüket kedden ismertette az orosz sajtó.

Ivan Szafronov különtudósító és Makszim Ivanov rovatvezető-helyettes munkaviszonyát azért szüntette meg Vlagyimir Zselonkin főszerkesztő, mert elutasították, hogy felfedjék az április 17-én megjelent cikkükben szereplő informátoruk kilétét. A cikkben azt állították, hogy Valenytina Matvijenko, az orosz parlament felsőházának elnöke lemondásra készül, utódja pedig Szergej Nariskin, a Külső Hírszerző Szolgálat (SZVR) igazgatója lehet. Zselonkin szerint a kifogásolt írás “nem felelt meg a kiadó által támasztott követelményeknek”.

Az elbocsátásuk miatt hétfőn a politikai rovat mind a 11 tagja és Gleb Cserkaszov főszerkesztő-helyettes is távozott a laptól. A Kommerszant kiadójának főrészvényese 2006 óta az Oroszországban és Nagy-Britanniában is a leggazdagabbak közé tartozó Aliser Uszmanov milliárdos, aki sajtójelentések szerint bizalmas kapcsolatokat ápol az orosz legfelső politikai vezetéssel.

A főszerkesztő a BBC orosz nyelvű kiadásának kijelentette, hogy döntésével kapcsolatban sem a kormány, sem a tulajdonos nem gyakorolt rá nyomást, Uszmanov szóvivője azt mondta, hogy a tulajdonos személyi kérdésekben nem dönt a lapnál, a házelnök szóvivője pedig a Govorit Moszkva rádiónak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy Matvijenkónak nincs oka megszólalni az ügyben. Ivan Sztresinszkij, a Kommerszant igazgatótanácsának elnöke a The Bell című orosz ellenzéki kiadványnak nyilatkozva hangot adott feltételezésének, hogy a házelnök esetleges távozásáról szóló cikk külső megrendelésre születhetett. Oroszország Újságíró Szövetsége az üggyel kapcsolatban aggályainak adott hangot.

A lap 35 újságírója 2011 végén nyílt levélben “megfélemlítéssel” vádolta meg Uszmanovot két kiadói vezető elbocsátása miatt. A felmondás oka egy cikk volt, amely a jelek szerint sérelmes volt az abban az időben a miniszterelnöki tisztséget betöltő Vlagyimir Putyin számára.